Wygrana w ekstremalnych warunkach
Rywalizacja w 63. edycji Rajdu Wisły upłynęła pod znakiem deszczu. Praktycznie przez cały dzień zmaganiom rajdowców w Beskidach towarzyszyły opady. Zmieniała się tylko ich intensywność – od delikatnej mżawki po mocny deszcz. Kręte górskie trasy, w połączeniu z pogodą, spowodowały, że zawody były bardzo trudną przeprawą nawet dla bardzo doświadczonych załóg. Najlepszym dowodem na poziom trudności tegorocznej Wisły jest liczba zawodników z RSMŚl, którzy ukończyli zawody. Z 74 załóg, jakie ruszyły rano do rywalizacji, metę w Wiśle osiągnęło zaledwie 55. Dla wielu kierowców startujących w RSMŚl była to jedna z najtrudniejszych prób w karierze.

fot. Janusz Boruta
Po rozpoczęciu rywalizacji jako pierwsi zaatakowali wiceliderzy mistrzostw Śląska – Tomasz Zbroja i Piotr Kokoszka. Załoga Renault Clio pokonała nie tylko rywali z cyklu, ale także okazała się szybsza od znacznie bardziej doświadczonych zawodników startujących w klasie Gość. Niestety, problemy ze skrzynią biegów na początku drugiego oesu kosztowały młodego zawodnika prowadzenie. Kłopoty rywala najlepiej wykorzystali Gracjan Grela i Marta Momot, którzy zostali liderami po pierwszej pętli Rajdu Wisły. Jednak także oni nie cieszyli się zbyt długo z prowadzenia. Błąd na jednym z zakrętów spowodował wizytę poza drogą i kilkadziesiąt sekund straty. Na mokrych, zabłoconych oesach świetne tempo prezentował Damian Kostka pilotowany przez Pawła Pochronia, nawet kiedy jechał z uszkodzonym zawieszeniem prawego tylnego koła w swojej Hondzie Civic. Niestety, naprawa samochodu trwała za długo i do czasu załogi z numerem 138 dopisano minutę za zbyt późny wyjazd z serwisu. Gdyby nie kara, to Kostka z Pochroniem prawdopodobnie odbieraliby w Wiśle puchary za zwycięstwo w zawodach.

fot. Janusz Boruta
Po drugiej pętli okazało się, że najlepsze rezultaty w tych ekstremalnych warunkach daje szybka, ale równa i pewna jazda załogi Michał Różycki/Paweł Słaboń. Ten duet wysunął się na prowadzenie po drugim przejeździe odcinka Koniaków. Na kolejnych oesach załoga Hondy Civic systematycznie powiększała przewagę nad wiceliderami punktacji RSMŚl, czyli Tomkiem Zbroją i Piotrem Kokoszką. Ostatecznie Różycki i Słaboń, z blisko 10-sekundową przewagą, sięgnęli po swoje pierwsze w karierze zwycięstwo w rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Pierwsze punkty w sezonie wywindowały tę załogę na 5. miejsce w klasyfikacji cyklu. 18 „oczek” za drugie miejsce wywalczyli Zbroja z Kokoszką. Trzecie miejsce zdobyli Gracjan Grela i jego pilotka Marta Momot. Co ciekawe, zarówno dla Zbroi, jak i Greli, wynik z Wisły to drugie podium w tym sezonie RSMŚl. Pierwsze zdobyli na Rajdzie Zamkowym, który Zbroja ukończył na pierwszym miejscu, a Grela na trzecim.

fot. Janusz Boruta
O niezwykłym pechu mógł mówić Piotr Baran, który przez cały rajd walczył z przeziębieniem i przerywającym silnikiem swojej Hondy. Na przedostatniej próbie zwycięzca Rajdu Ziemi Bocheńskiej stracił szanse na pozycję w pierwszej trójce. Siódme miejsce wystarczyło jednak do utrzymania pozycji lidera mistrzostw Śląska.

fot. Janusz Boruta
Ogromne emocje towarzyszyły również rywalizacji w klasie Gość 2WD. O miano najszybszego kierowcy Rajdu Wisły dosłownie do ostatnich metrów walczyli Rafał Kręcioch i Marcin Szeja (Peugeot 208 R2) z Jackiem Jureckim i Michałem Trelą (Peugeot 208 R2). Pomimo, że druga z tych załóg wygrała większość odcinków specjalnych, to Kręcioch i Szeja otwierali w Wiśle szampana jako zwycięzcy. Szanse Jureckiego i Treli na zwycięstwo pogrzebała kara za spóźnienie na jeden z punktów kontroli czasu. Na mecie czołową dwójkę dzieliła zaledwie jedna sekunda, a na podium znaleźli się także Marcin Górny i jego pilot – Kamil Kozdroń (Ford Fiesta R2).

fot. Janusz Boruta
Sporo działo się również w klasie Gość 4WD, początkowo zdominowanej przez Macieja Lubiaka i Grzegorza Dachowskiego (Subaru Impreza). Niestety, przed jedną z pętli do Subaru doświadczonego kierowcy nalano zbyt mało… paliwa. W efekcie załoga spóźniła się na kolejny PKC, za co otrzymała karę i o walce o zwycięstwo nie było już mowy. Prowadzenie przejęli Wiesław Ingram z Magdą Lukas-Jurkowską (Subaru Impreza). Za nimi sklasyfikowani zostali Marek Dudziński z Danielem Dymurskim (Subaru Impreza) oraz Tomasz Kuciński i Adam Mendoń (Mitsubishi Lancer). Wspomnianemu duetowi Lubiak/Dachowski na osłodę przypadł komplet wygranych odcinków specjalnych w tej kategorii.

fot. Janusz Boruta
O pechu może mówić również Mateusz Karzyński, który wraz z Grzegorzem Mortkiem do przedostatniego odcinka specjalnego prowadził w Pucharze Peugeota i Citroena. W ich Peugeocie awarii uległa skrzynia biegów. Niepowodzenie rywali wykorzystali Przemysław Bronicz i Katarzyna Wojtiuk (Peugeot 106). Drugie miejsce zdobyli Maciej Hawro i Sławomir Leja (Peugeot 106), a trzecie padło łupem Łukasza Goduli z Danielem Nowakiem (Peugeot 106).

fot. Janusz Boruta
Kazimierz Karolczak (Fiat Seicento) zdeklasował rywali z Pucharu Cento Rally mijając metę z przewagą ponad trzech minut nad załogami Grzywacz/Gargas oraz Górniok/Grochowski.
Klasę RO Open N wygrali Marek Nowak i Adam Grzelka w Mitsubishi Lancerze. Natomiast w RO R triumfował Marcin Wrona z Łukaszem Włochem (Opel Adam). Jedynka w RO Open 2WD przypadła osamotnionemu Jackowi Majewskiemu z Piotrem Mitręgą (Fiat 126p).
Kolejną rundą RSMŚl będzie Rajd Śląska (13-15 października). Zawody z bazą na Stadionie Śląskim w Chorzowie będą stanowiły także finałową odsłonę zmagań w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski.
Oficjalna klasyfikacja 63. Rajdu Wisły – 3. rundy RSMŚl. 2017
1. Michał Różycki/Paweł Słaboń (Honda Civic) 35:50,1 s
2. Tomasz Zbroja/Piotr Kokoszka (Renault Clio) +9,9 s
3. Gracjan Grela/Marta Momot (Honda Civic) +22,7 s
4. Tomasz Marek/Wojciech Kolaczek (Honda Civic) +27,6 s
5. Damian Kostka/Piotr Pochroń (Honda Civic) +28,8 s
6. Szymon Żarłok/Krzysztof Pietruszka-Biuzga (Honda Civic) +33,2 s
7. Piotr Baran/Michał Paciej (Honda Civic) +49,2 s
8. Kamil Makuchowski/Wojciech Habuda (Honda Civic) +49,3 s
9. Radosław Osiak/Wojciech Kordeusz (Honda Civic) +50,4 s
10. Maciej Sordyl/Krystian Korzeniowski (Honda Civic Type R) +1:15,6 s
Zwycięzcy klas (w RSMŚl)
RO 1: Tomasz Zbroja (Renault Clio)
RO 2: Michał Różycki (Honda Civic)
PPC: Przemysław Bronicz (Citroen Saxo)
PCR: Kazimierz Karolczak (Fiat Cinquecento)
Gość 2WD: Rafał Kręcioch (Peugeot 208 R2)
Gość 4WD: Wiesław Ingram (Subaru Impreza)
RO Open N: Marek Nowak (Mitsubishi Lancer)
RO Open 2WD: Jacek Majewski (Fiat 126p)
RO R: Marcin Wrona (Opel Adam)
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska – informacje:
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska 2017 dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego, a honorowy patronat nad cyklem objął Marszałek Województwa Śląskiego. Kalendarz mistrzostw tworzy pięć rund, w których zawodnicy ścigają się po asfaltowych odcinkach specjalnych:
- Rajd Zamkowy – 20-21 maja, Będzin;
- Rajd Ziemi Bocheńskiej – 2-3 czerwca, Bochnia;
- Rajd Wisły – 22-23 września, Wisła;
- Rajd Śląska – 14-15 października, Chorzów;
- Rajd Barbórka Cieszyńska – 17-18 listopada, Cieszyn.