Historia

Zwycięzcy Rajdu Wisły – historia ilustrowana

1951 (30 września): klasa T do 750 cm3 – S. Czerniak (DKW), klasa T do 1300 cm3 – R. Gens (KDF), klasa T do 2000 cm3 – L. Bielak (Citroen), klasa T do 2600 cm3 – A. Łoziński (Citroen) , klasa S do 2000 cm3 – A Sobański (BMW 238);

1952 (15-17 sierpnia): klasa T do 750 cm3 – A. Werner (DKW), klasa T do 1300 cm3 – R. Gens (KDF), klasa T do 2000 cm3 – J. Langer (Aero 50), klasa T do 2600 cm3 – M. Repeta (Warszawa M-20), klasa T pow. 2600 cm3 – R. Górecki (Chevrolet), klasa S do 1500 cm3 – Z. Witkowski (Fiat 1100), klasa S do 2000 cm3 – T. Damski (BMW 328), klasa S pow. 2000 cm3 – J. Suchawola (Jaguar);

1953 (12 września): klasa T do 750 cm3 – K. Osiński (Fiat 500), klasa T do 2000 cm3 –  A. Łoziński (Tatraplan), klasa T pow. 2000 cm3 – A. Gilewicz (Warszawa M-20), klasa T do 2600 cm3 – R. Górecki (Chevrolet), klasa S do 1600 cm3 – M. Nahorski (SAM-MN), klasa S do 2000 cm3 – F. Postawka (BMW 328);

1954 (11-12 września): klasa T do 750 cm3 – S. Goński (DKW), klasa T do 1300 cm3 – M. Snigurowicz (Škoda), klasa T do 2000 cm3, Longin Bielak (Citroen BL 11), klasa T pow. 2000 cm3 – Marian Repeta (FSO Warszawa M-20), klasa S do 1600 cm3 – J. Haas (Fiat 1500), klasa S pow. 1600 cm3 – Sobiesław Zasada (BMW 328);

1955 (3-4 wześnia): klasa S V do 1300 cm3 – Longin Bielak (SAM), klasa S VI pow. 1300 cm3 – Kazimierz Tarczyński (BMW 328), klasa T III do 750 cm3 – Jerzy Opiela (DKW), klasa T IV – 751–1300 cm3 – J.Sokołowski (b.d.), klasa T VI 1301–1700 cm3 – T. Kwiatkowski (Lancia), klasa T VII 1701–2000 cm3 – Zygmunt Skoczowski (Tatraplan), klasa T VIII 2001–2600 cm3 – Stanisław Wierzba (b.d.), klasa T pow. 2600 cm3, – Jerzy Lewandowski (Chevrolet);

1956 (1-2 września): Władysław Paszkowski (Opel Olympia)

1957 (7-8 września): Kazimierz Osiński (Simca 8)

Mistrz Polski Kazimierz Osiński podczas Ogólnopolskiego Rajdu Samochodowego Górskiego 1957. Tu próba szybkości na Kubalonkę. Fotografia z archiwum Kazimierza Osińskiego, zeskanowana z książki „Pędzą samochody, mijają lata” autorstwa Jerzego Lisa.

1958 (5-7 wrzesnia): Czesław Wodnicki (Simca Aronde);

1959 (4-6 września): Sobiesław Zasada (Simca Aronde);

1960 (25-26 września): Mieczysław Sochacki (Warszawa M-20);

1961 (22-24 września): Sobiesław Zasada/Ewa Zasad (BMW 700);

Zwycięstwem w Rajdzie Wisły Sobiesław Zasada przypieczętował tytuł Rajdowego Mistrza Polski 1961 (fot. archiwum Jana Kostrzewy)

1962 (15-16 czerwca): Krzysztof Komornicki/Ksawery Frank (Morris Mini Cooper);

1963 (20-22 września): Sobiesław Zasada/Ewa Zasad (Fiat Abarth 1000);

1964 (19-20 września): Franciszek Postawka/Alicja Postawka (Volvo PV 544);

Franciszek Postawka z żoną Alicją, samochodem Volvo i pucharami za zwycięstwo w Rajdzie Wisły. Fotografia z archiwum Franciszka Postawki, zeskanowana z książki „Pędzą samochody, mijają lata” autorstwa Jerzego Lisa.

1965 (10-12 września): Sobiesław Zasada/Ewa Zasada (Steyr-Puch 650TR);

1966 (23-25 września): Sobiesław Zasada/Ewa Zasada (Steyr-Puch 650TR);

1967 (29 września – 1 października): Sobiesław Zasada/Ewa Zasada (Porsche 912);

1968 (13-15 września): Sobiesław Zasada/Ewa Zasada (Porsche 911);

1969 (12-14 września): Sobiesław Zasada/Ewa Zasada (Porsche 911);

1970 (18-20 września): Krzysztof Komornicki/Jerzy Landsberg (Alpine A110)

1971 (17-19 września): Krzysztof Komornicki/Błażej Krupa (Fiat 125p 1500)

1972 (15-17 września): Adam Smorawiński/Andrzej Zembrzuski (BMW 2002 Ti)

Adam Smorawiński/Andrzej Zembrzuski (BMW 2002 Ti) w drodze po zwycięstwo w Rajdzie WIsły 1972 (fot. Jan Kostrzewa)

1973 (14-16 września): Sobiesław Zasada/Ewa Zasada (Porsche 911 RS);

1974 (20-22 września): Błażej Krupa/Jerzy Landsberg (Renault 12 Gordini);

1975 (12-14 września): Andrzej Jaroszewicz/Ryszard Żyszkowski (Fiat 124 Abarth);

1976: Rajd się nie odbył

1977 (9-11 września): Tomasz Ciecierzyński/Jacek Różański (Polski Fiat 125p M0nte Carlo 1600);

1978 (22-24 września): Błażej Krupa/Piotr Mystkowski (Renault 5 Alpine)

1979 (21-23 września): Błażej Krupa/Piotr Mystkowski (Renault 5 Alpine)

Rok 1979: Błażej Krupa/Piotr Mystkowski (Renault 5 Alpine) mkną po swoje drugie z rzędu zwycięstwo w WIśle. Na zdjęciu najprawdopodobniej próba sportowa na Równicy (fot. archiwum Jana Kostrzewy).

1980 (19-21 września): Maciej Stawowiak/Ryszard Żyszkowski (FSO Polonez 2000);

1981: Rajd się nie odbył

1982 (8-10 października): Marian Bublewicz/Janusz Wojtyna (Opel Kadett GTE);

1983 (21-23 października): Andrzej Koper/Jacek Lewandowski (Renault 5 Alpine);

1984 (29-30 września): Andrzej Koper/Jacek Lewandowski (Renault 5 Alpine);

1985 (27-29 września): Marian Bublewicz/Grzegorz Malanowski (FSO Polonez 2000);

1986 (20-21 września): Błażej Krupa/Piotr Mystkowski (Renault 5 GT);

Błażej Krupa wszystkie ze swoich czterech triumfów w Rajdzie Wisły odnosił za kierownicą samochodów Renault. Na zdjęciu: Błażej Krupa przy swoim Renault 12 Gordini podczas jednej z edycji Rajdu Wisły (fot. archiwum Jana Kostrzewy).

1987 (18-21 września): Marian Bublewicz/Jacek Wypych (FSO Polonez 2000);

1988 (23-25 września): Andrzej Koper/Krzysztof Gęborys (Renault 11 Turbo);

1989 (22-24 września): Marian Bublewicz/Ryszard Żyszkowski (Mazda 323 4WD);

1990 (21-23 września): Marian Bublewicz/Ryszard Żyszkowski (Mazda 323 4WD);

1991 (20-22 września): Marian Bublewicz/Ryszard Żyszkowski (Ford Sierra Cosworth);

1992 (18-20 września): Robert Herba/Jakub Mroczkowski (Nissan Sunny GTi-R);

1993 (18-20 września): Robert Herba/Artur Skorupa (Nissan Sunny GTi-R);

W 1993 roku o zwycięstwie zdecydowała jedna sekunda – o tyle szybsi byli Robert Herba i Artur Skorupa.

1994 (16-18 września): Paweł Przybylski/Krzysztof Gęborys (Toyota Celica GT4);

1995 (22-24 września): Robert Gryczyński/Tomasz Ryborz (Toyota Celica Turbo 4WD);

1996 (20-21 września): Robert Herba/Artur Skorupa (Toyota Celica Turbo 4WD);

1997 (18-20 września): Robert Gryczyński/Tadeusz Burkacki (Toyota Celica Turbo 4WD);

1998 (18-19 września): Janusz Kulig/Jarek Baran (Renault Maxi Megane);

W 1998 roku Janusz Kulig i Jarek Baran w swoim przednionapędowym Megane pokonali Roberta Gryczyńskiego w Corolli WRC i odnieśli swoje pierwsze wspólne zwycięstwo w Wisełce (fot. archiwum Jarka Barana).

1999 (10-11 września): Krzysztof Hołowczyc/Jean-Marc Fortin (Subaru Impreza WRC 98);

2000 (29-30 września): Leszek Kuzaj/Andrzej Górski (Toyota Corolla WRC);

2001 (6-8 września): Janusz Kulig/Jarek Baran (Ford Focus WRC);

2002 (6-7 września): Leszek Kuzaj/Erwin Mombaerts (Peugeot 206 WRC);

2003 (5-6 września): Tomasz Czopik/Łukasz Wroński (Mitsubishi Lancer Evo IX);

Rok 2003: Tomasz Czopik i Łukasz Wroński w drodze po zwycięstwo i w konsekwencji – także tytuł Mistrzów Polski.

2004: Rajd się nie odbył;

2005 (2-3 września): Grzegorz Harlos/Łukasz Witek (Opel Astra GSi);

2006 (1-2 września): Sławomir Sawicki/Robert Hundla (Renault Clio Sport);

2007 (14-15 września): Sławomir Sawicki/Robert Hundla (Renault Clio Sport);

2008 (5-6 września): Piotr Jędrusiński/Tomasz Maciuszek (Honda Civic Type-R);

2009: Rajd się nie odbył;

2010 (10-11 września): Aleksander Zawada/Grzegorz Gołda (Honda Civic);

2011 (16-17 września): Jarek Szeja/Marcin Szeja (Honda Civic);

2012 (14-15 września): Marcin Scheffler/Szymon Marciniak (Honda Civic Type-R);

2013 (24-26 maja): Kajetan Kajetanowicz/Jarek Baran (Subaru Impreza STi);

W 2013 roku Wisła była teatrem jednego aktora – na oczach swojej publiczności Kajto znokautował rywali i na metę wpadł z niemal 3-minutową przewagą (fot. Piotr Nurczyński).

2014 (5-7 września): Łukasz Habaj/Piotr Woś (Ford Fiesta R5);

2015 (4-6 września): Bryan Bouffier/Thibault de la Haye (Ford Fiesta Proto)

2016 (23-24 września): Tomasz Zbroja/Piotr Walczak (Renault Clio);

2017 (22-23 września): Michał Różycki/Paweł Słaboń (Honda Civic).

2018 (14-15 września): Damian Kostka/Mateusz Martynek (Honda Civic VTI).

Partnerzy